FINANSOWANIE XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Paderewskiego w Bydgoszczy 2025

FINANSOWANIE – ROK 2025

XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszcz

XIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy odbył się w dniach 9-23 listopada 2025 roku. Konkurs organizowany jest przez Towarzystwo Muzyczne im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, we współpracy z Akademią Muzyczną im. F. Nowowiejskiego oraz Filharmonią Pomorską im. I. J. Paderewskiego. W konkursie mogli brać udział pianiści wszystkich narodowości w wieku 18-32 lata.

Honorowy Patronat nad XIII Międzynarodowym Konkursem Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Karol Nawrocki. XIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego dofinansowano ze środków: Miasta Bydgoszczy oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem głównym Wydarzenia było Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Mogliśmy poszczycić się partnerstwem z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, firmami Yamaha Inc., Kawai, Fazioli oraz Steinway & Sons. Mecenasami wydarzenia zostali: SOLBET Sp. z o.o. www.solbet.pl, Unibep S.A. https://unibep.pl, ORLEN S.A. https://www.orlen.pl/pl, Totalizator Sportowy S.A. https://www.totalizator.pl/, ALSTAL Grupa Budowlana sp. z o.o. sp. k www.alstal.eu, Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy – spółka z o.o. www.mwik.bydgoszcz.pl, Cukiernia Sowa Sp. z o.o. https://www.cukierniasowa.pl/ oraz VauPe sp. z o.o. www.vaupe.pl. Patronat medialny objęli: TVP Kultura, Telewizja Polska S.A. Oddział w Bydgoszczy, Dwójka Polskie Radio oraz Polskie Radio PIK, POLMIC, Gazeta Pomorska oraz Bydgoszcz Nasze Miasto.

Celem Konkursu jest uczczenie pamięci wybitnego pianisty, kompozytora, polityka Ignacego Jana Paderewskiego oraz promocja młodych pianistów i polskiej kultury na świecie. Pierwsza edycja Konkursu odbyła się w roku 1961, a od 1998 roku Konkursu Paderewskiego odbywa się co trzy lata.

Towarzystwo Muzyczne (organizator XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego) założone krótko po odzyskaniu przez Polskę Niepodległości, w maju 2022 roku obchodziło swoje setne urodziny. To nieczęsty przypadek, by powstałe na fali entuzjazmu po odzyskaniu Ojczyzny, w celu upowszechniania wartości kulturowych i potwierdzania narodowej tożsamości, stowarzyszenie przetrwało i rozwinęło swą misję. Bydgoskie Towarzystwo Muzyczne, aktywne niemal wiek (działalność zawieszono tylko w latach II wojny) dziesiątki lat kształtowało oblicze miasta i regionu. Propagowało kulturę muzyczną, inicjowało profesjonalne instytucje, wspierało artystów, wyznaczało sobie najwyższe standardy, które w naturalny sposób przyniosły Bydgoszczy status miasta muzyki, wprowadzając miasto i jego markę w obieg ogólnopolski, potem europejski, wreszcie światowy. Do znakomitych osiągnięć Filharmonii Pomorskiej i Opery Nova współtworzonych przez Towarzystwo, dołączyły Międzynarodowe Konkursy Pianistyczne im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Towarzystwo Muzyczne stało się trwałym elementem wizerunku miasta, postrzeganego jako znaczące europejskie centrum edukacji muzycznej. Ogromne zasługi położyły na tym polu prof. Felicja, Krysiewicz, prof. Barbara Gogol-Drożniakiewicz, prof. Katarzyna Rymarczyk, Felicja Gwincińska i prof. Katarzyna Popowa-Zydroń, wieloletnie prezeski Towarzystwa. Od grudnia 2022 roku Prezesem TM jest prof. dr hab. Jerzy Kaszuba.

Komitet Honorowy Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy:Vladimir ASHKENAZY, Waldemar DĄBROWSKI, Aleksander KWAŚNIEWSKI, Jerzy MAKSYMIUK, Krzysztof PENDERECKI, Lech WAŁĘSA, Antoni WIT, Krystian ZIMERMAN oraz śp. śp. Jan EKIER, Wojciech KILAR, Gen. Edward ROWNY.

Jury XIII Konkursu obradowało pod przewodnictwem  prof. Piotra Palecznego, Dyrektor artystyczny. Uczestników oceniali: Akemi Alink, Philippe Giusiano, Jan Jiracek von Arnim, Olga Kern, Alexander Kobrin, Ronan O’Hora, Ewa Pobłocka  oraz Paweł Wakarecy.

Rolę promotora Międzynarodowych Konkursów im. I. J. Paderewskiego w świecie spełnia holenderska Alink-Argerich Foundation, grupująca najważniejsze światowe konkursy pianistyczne. Konkurs im. Paderewskiego jest członkiem tej Fundacji od 2004 roku. W kwietniu 2010 roku Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Paderewskiego został przyjęty do Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie. Promocją MKP zajmuje się również Towarzystwa Paderewskiego powstałe z naszej inicjatywy w Los Angeles oraz Tokio, służąc jako źródło informacji i organizator recitali dla laureatów. Międzynarodowe Konkursy Pianistyczne im. Ignacego Jana Paderewskiego promują
i popularyzują twórczość mistrza Paderewskiego oraz kulturę polską na arenie międzynarodowej.

Przesłuchania eliminacyjne do XIII Konkursu Paderewskiego odbyły się w maju-czerwcu 2025 roku w następujących miastach:

Warszawa – 21-23 maja 2025 – KAWAI Polska Showroom

Sacile   – 27-29 maja 2025 – Fazioli Concert Hall w Sacile

Seul – 4 czerwca 2025 – Yamaha Republic of Korea

Tokio – 6-7 czerwca 2025 – Yamaha Artist Service Tokyo

Szanghaj – 9-10 czerwca 2025 – Yamaha Music & Electronics (China) Co., Ltd.

Nowy Jork – 17-18 czerwca 2025 – Yamaha Artist Services, Inc.

Wiedeń – 24-28 czerwca 2025 – Yamaha Music Central Europe GmbH Branch Austria

Każdy z uczestników przesłuchań eliminacyjnych zobowiązany był wykonać:

a) 2 etiudy o charakterze wirtuozowskim (w tym jedna etiuda F. Chopina);

b) pierwszą lub więcej części sonaty klasycznej (jednak zawsze łącznie z I cz.);

c) jeden lub dwa utwory dowolne, zróżnicowane pod względem stylu, nie pochodzące jednak z okresu klasycyzmu.

Do udziału w Konkursie zgłosiło się 234 pianistów, reprezentujących 35 krajów. Wszystkie materiały przesłuchań zostały nagrane i ocenione przez Jury preselekcyjne pod przewodnictwem prof. Piotra Palecznego, w skład której weszli także Joanna Marcinkowska, Alberto Nosè oraz Zbigniew Raubo. Do Konkursu zakwalifikowało się 51 pianistów z 15 krajów. Do udziału w XIII Konkursie ostatecznie przystąpiło 43 pianistów z 13 krajów.

Zakwalifikowani do Konkursu uczestnicy wzięli udział w czteroetapowych przesłuchaniach odbywających się w Bydgoszczy w nowym kampusie Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego oraz Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego. Na każdym etapie pianiści musieli wykonać zgodny z regulaminem Konkursu program. XIII Konkurs składa się z 4 etapów: w I repertuar dowolny, w II obowiązkowe jest wykonanie utworów Ignacego Jana Paderewskiego, w Półfinale w części recitalowej, pianiści zobowiązani będą zagrać utwór obowiązkowy Arrectis Auribus. Krzysztofa Herdzina. W Półfinałowych przesłuchaniach pianistom towarzyszyła Capella Bydgostiensis pod kierunkiem Pawła Kapuły. W Finale obowiązywał wybrany przez uczestnika koncert fortepianowy, grany z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza.

Do dyspozycji uczestników były fortepiany Yamaha, Steinway&Sons, Kawai i Fazioli. Nad jakością ich dźwięków czuwali doświadczeni stroiciele.

Przesłuchania konkursowe odbywały się w udziałem. Wszystkie etapy XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego transmitowane będą na stronie www.konkurspaderewskiego.pl oraz kanale YouTube Paderewski International Piano Competition.

Nagrody o łącznej wartości 74500 Euro, w formie koncertów i recitali w prestiżowych instytucjach muzycznych zostały przyznane podczas ceremonii zakończenia Konkursu 23 listopada 2025 roku w sali Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego.

Harmonogram Konkursu:

9 listopada 2025  – Koncert Inauguracyjny Konkursu

10- 13 listopada 2025 – I etap

14-16 listopada 2025 – II etap

18-19 listopada 2025 – Półfinał

21-22 listopada 2025 – Finały Konkursu z Orkiestrą Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej

23 listopada 2025 – Koncert Laureatów XIII Konkursu im. I. J. Paderewskiego w Filharmonii Pomorskiej Bydgoszczy

24 listopada 2025 – Koncert Laureatów XIII Konkursu im. I. J. Paderewskiego w Filharmonii Narodowej Warszawie

Solistą Koncertu Inauguracyjnego był Mateusz Krzyżowski, zwycięzca XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Paderewskiego w Bydgoszczy, 2022, który zagrał z Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w dniu 9.11.2025. Dyrygentem Koncertu Inauguracyjnego był maestro Mykoła Diadiura. Koncert rozpoczął się odegraniem hymnu państwowego. Muzycy wykonali Ciaccona in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego, II Koncert fortepianowy f-moll, op. 21Fryderyka Chopina oraz V Symfonię c-moll op. 67 Ludwig van Beethovena.

W oczekiwaniu na werdykt Jury (21.11.2025) odbył się Koncert specjalny pod nazwą PADEREWSKI | Lemańczyk | op. 22. Koncert poświęcony był wyjątkowemu dziełu kompozytora, które zostało stworzone do słów wielkiego francuskiego poety Catulle Mendésa – „Dwanaście pieśni” op. 22 (1903). Zbiór pieśni zachwyca formą i dojrzałością, czyniąc je bez wątpienia oryginalnym przykładem stylu w twórczości I. J. Paderewskiego na tle innych jego kompozycji. Autorem polskiego tłumaczenia poezji C. Mendésa ujętej w op. 22 Paderewskiego jest Paweł Werlen. Do jego tłumaczeń bydgoski pianista i aranżer Adam Lemańczyk postanowił stworzyć zupełnie nową, muzyczną interpretację cyklu Dwunastu pieśni op. 22. W prezentowanym autorskim projekcie, na specjalne zaproszenie Towarzystwa Muzycznego im. I. J. Paderewskiego, udział wzięli Emilia Hamerlik – śpiew, Adam Lemańczyk – fortepian, instrumenty klawiszowe, opracowanie i aranżacje, Zbigniew Chojnacki – akordeon, elektronika oraz- Bartek Miler – instrumenty perkusyjne.

Ukazały się okolicznościowe wydawnictwa konkursowe, m.in. plakat, afisze koncertów, ulotki, zakładka do książki oraz książka programowa XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, w której przedstawione zostały sylwetki Jurorów, uczestników konkursu, informacje o Towarzystwie Muzycznym im. I. J. Paderewskiego, współorganizatorach i sponsorach.

Wszystkie etapy XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego transmitowane były na kanale YouTube Paderewski International Piano Competition https://www.youtube.com/@PaderewskiPianoCompetition/featured, na stronie www.konkurspaderewskiego.pl. Zmagania uczestników Konkursu wyświetlone zostały na kanale YouTube oraz na chińskich platformach amadeus.tv i MusicToday WeChat, Music Today’s Bilibili and ConGioia Weibo.

Jury XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego przyznało następujące nagrody:

I nagroda – 30 000 Euro ROH Hyunjin (Republika Korei).

II nagroda – 15 000 Euro CECINO Elia (Wochy).

III nagroda – 7 000 Euro LIN Pin-Hong (Tajwan).

IV nagroda – 3 000 Euro KIM Jiyoung (Republika Korei).

V nagroda – 2 500 Euro AOSHIMA Shuhei (Japonia).

Nagroda Specjalna Ministra Spraw Zagranicznych RADOSŁAWA SIKORSKIEGO za promowanie dziedzictwa Ignacego Jana Paderewskiego – 10 000 Euro – za wyróżniające się wykonanie Sonaty es-moll op. 21, Wariacji i Fugi es-moll op. 23, Koncertu a-moll op. 17 lub Fantazji Polskiej op. 19. Otrzymała JULIA HAISMANN.

Jury zdecydowało również o następującym podziale nagród specjalnych:

1 000 Euro – za najlepsze wykonanie utworów I. J. Paderewskiego w II etapie Konkursu: IVAN SHEMCZUK

1 000 Euro – za najlepsze wykonanie jednego z utworów I. J. Paderewskiego: ROH Hyunjin

1 000 Euro – za najlepsze wykonanie koncertu fortepianowego W. A. Mozarta : ROH

1 000 Euro – za najlepszy recital Półfinału konkursu: ROH Hyunjin

1 000 Euro – dla najlepszego polskiego uczestnika, który zakwalifikował się do Półfinału lub do Finału Konkursu: MICHAŁ OLESZAK

1000 Euro – Nagroda Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Michała Sztybla za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego Krzysztofa Herdzina: ONODERA TAKUMA

1000 Euro – Nagroda Prezydenta Miasta Bydgoszczy Rafała Bruskiego za najlepsze wykonanie sonaty klasycznej: LIN PIN-HONG

Nagrody pozaregulaminowe, wręczone podczas gali ufundowali Polish Music Center, Uniwersytet Południowej Kalifornii, Los Angeles, Fundacja im. Fryderyka Chopina w Miami, Paderewski Music Society w Los Angeles, Konzertdirektion Prof. Victor Hohenfels, Fundacja Ave Arte, Międzynarodowy Konkurs Pianistycznyi Organowego im. Čiurlionisa w Wilnie, Prix Hiroko Nakamura – ufundowana przez Towarzystwo Paderewskiego w Japonii, we współpracy z Instytutem Polskim w Tokio, Vienna International Pianist. Nagroda Vienna Performance, Filharmonia Pomorska im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, Śląski Festiwal im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku, Międzynarodowy Festiwalu Muzyczny „Chopin i jego Europa”, Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach,  Fundacja Międzynarodowych Festiwali Chopinowskich w Dusznikach-Zdroju, Rektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Franciszka Liszta w Utrechcie, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Filharmonia Sudecka im. Józefa Wiłkomirskiego w Wałbrzychu, Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera, Filharmonia Gorzowska, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Festiwal Paderewskiego w Raleigh, Teatr Muzyczny w Poznaniu.



 

Partnerzy Konkursu

Biznesowi Mecenasi Kultury

Współfinansowanie konkursu

Konkurs jest dofinansowany ze środków: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Miasta Bydgoszczy.
PARTNEREM GÓWNYM Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego