Martin Engström
Martin Engstroem urodził się w Sztokholmie w 1953 roku, tam też uczęszczał do szkoły oraz otrzymał stopień magistra historii muzyki na Uniwersytecie Sztokholmskim. Ojciec artysty, rzeźbiarz Torolf Engström, jak i matka, Inge Rosenfeld-Engström, byli wielbicielami muzyki klasycznej.
Pierwsze doświadczenia w organizacji koncertów zdobył tworząc cykl niedzielnych koncertów popołudniowych dla młodych muzyków w Muzeum Narodowym w Sztokholmie. W latach siedemdziesiątych dzięki temu przedsięwzięciu najbardziej utalentowani, młodzi szwedzcy artyści mieli szansę zaprezentować się na szerszej arenie. Jeszcze będąc nastolatkiem Martin Engstroem organizował koncerty w Sztokholmie dla Dietrich Fischer-Dieskau, Wolfganga Sawallischa, Antala Doratiego i Staffana Scheja.
W latach 1972-1973 pracował w Londynie dla oddziału agencji Ibbs & Tillett, zajmując się głównie organizowaniem występów brytyjskich artystów za granicą. Współpracował między innymi z Johnem Ogdonem, Shurą Cherkasskyim oraz wieloma brytyjskimi orkiestrami.
W roku 1975 Martin Engstroem przeprowadził się do Paryża, gdzie współprowadził firmę zajmującą się impresariatem artystycznym “Opéra et Concert”. W trakcie dwunastoletniej współpracy z “Opéra et Concert” Martin Engstroem pracował z artystami o światowej renomie, m.in.: Karlem Böhmem, Birgit Nilsson, Jessye Norman, Lucią Popp, Renato Brusonem i Leonardem Bernsteinem. Jego głównym celem było rozwijanie młodych talentów. Wielu muzyków których reprezentował odniosło sukces: m.in.: Barbara Hendricks, Neil Shicoff, Han-Na Chang czy Giuseppe Sinopoli.
Martin Engstroem przez wiele lat współpracował z Herbertem von Karajanem.
W roku 1987, z żoną, sopranistką Barbarą Hendricks, i dwójką dzieci, przeprowadził się do Szwajcarii, gdzie pracował jako konsultant dla EMI France oraz Ludwigsburger Schlossfestspiele i Opery Paryskiej. W roku 1992 wraz z Leonardem Bernsteinem, Michaelem Tilsonem Thomasem oraz Robertem Wilsonem współorganizował otwarcie paryskiej l’Opéra Bastille. Martin Engstroem znacząco przyczynił się do wyboru Myung-Whun Chung na Dyrektora Artystycznego l’Opéra de Bastille.
W roku 1991 zaczął pracę nad zainaugurowanym w 1994 Verbier Festival & Academy, gdzie pełni funkcję dyrektora artystycznego i wykonawczego. Festival w Verbier na przestrzeni lat stał się jednym z najbardziej innowacyjnych wydarzeń artystycznych w Europie. W roku 2000 Martin Engstroem, wraz ze szwajcarskim bankiem UBS, stworzył jedną z najciekawszych orkiestr na świecie, Festiwalową Orkiestrę UBS.
James Levine pełnił rolę dyrektora artystycznego tej instytycji, następnie, w roku 2009 funkcję tę sprawował Charles Dutoit, a od roku 2018 do dziś dyrektorem jest Valery Gergiev.
W roku 2005 stworzono w Verbier Festiwalową Orkiestrę Kameralną UBS, która współpracowała ściśle z Maximem Vengerovem, odbywając liczne tournee oraz nagrywając z EMI koncerty skrzypcowe Mozarta. W roku 2008 Gabor Takacs-Nagy został dyrektorem muzycznym tej instytucji.
W latach 1999-2003 Martin Engstroem był wiceprzewodniczącym ds. artystycznych i repertuaru w wydawnictwie Deutsche Grammophon, a w latach 2003-2005 podejmował decyzje dotyczące produkcji oraz rozwoju artystów. Był bezpośrednio odpowiedzialny za projekty nagraniowe wielu uznanych twórców, m.in. Anne-Sophie Mutter, Pierra Bouleza, Claudio Abbado czy Maurizio Polliniego. Wśród nowych artystów, którzy nawiązali współpracę z Deutsche Grammophon są Anna Netrebko, Lang Lang, Yundi Li, Helene Grimaud, Ilya Gringolts, Hilary Hahn czy Esa-Pekka Salonen.
Martin Engstroem zasiadał w jury wielu konkursów. W roku 2005 był jurorem podczas uroczystego, pięćdziesiątego konkursu im. Paganiniego w Genui, w roku 2006 został zaproszony przez Galinę Vishnewskają do jury jej pierwszego konkursu wokalnego w Moskwie. W roku 2009 Thomas Quasthoff zaprosił Martin Engstroem do jury nowopowstałego konkursu “Das Lied”. W latach 2009, 2011 i 2013 był członkiem Konkursu im. Clary Haskil (przez ostatnie dwa lata przewodniczącym jury), a w roku 2010 członkiem jury Konkursu Wokalnego w Genewie. W roku 2014 był jurorem podczas konkursu im. Rubinsteina w Tel Awiwie. Od wielu lat związany jest z konkursem Czajkowskiego; w roku 2011 roku był członkiem jury oceniającego wstępy skrzypcowe, a w roku 2019 jego przewodniczącym. W roku 2015 oceniał występy pianistów podczas tego konkursu.
W czerwcu 2011 roku Fundacja Noblowska w Lindau zaprosiła Martina T:son Engstroema i Billa Gatesa do uczestnictwa w Honorowym Senacie. Tym samym fundacja wyraziła uznanie dla ich: “nieustającego zaangażowania w wspieranie młodych talentów i otwieranie nowych możliwości”.
Od roku 2013 Martin Engstroem jest członkiem Rady Béjart Ballet w Lozannie, a także Rady Zarządzającej Instytutu Szkolnictwa Wyższego w Glion. Od roku 2014 jest także członkiem rady Orchestre de la Suisse Romande w Genewie.
W kwietniu 2015 otrzymał nagrodę im. Dymitra Szkostakowicza podczas ceremonii zorganizowanej w Muzeum Narodowym Sztuk Pięknych im. Puszkina w Moskwie. Nagroda przyznawana jest przez Fundację Yuri Bashmet i jest jednym z najważniejszych wyróżnień za wkład w rosyjską sztukę. Martin T:son Engstroem jest pierwszym laureatem tej nagrody, który z wykształcenia nie jest muzykiem.
Martin T:son Engstroem pracował jako konsultant do spraw międzynarodowych projektów artystycznych dla IMG Artists oraz jako konsultant firmy Rolex, gdzie opowiadał za projekty artystyczne w Chinach i Indiach.
Od roku 2016 jest Członkiem Rady Festiwalu w Macao. W roku 2018 został dyrektorem artystycznym festiwalu Tsinandali w Gruzji oraz Festiwalu Riga Jurmala na Litwie.
Obecnie mieszka nad jeziorem Leman w Szwajcarii, z drugą żoną, Blythe Teh-Engstroem i dwoma córkami.
fot. Aline Paley